אבחון דידקטי
אבחון דידקטי המכונה לעיתים גם אבחון תפקודי למידה כלי אשר מטרתו לאתר לקויות למידה באמצעות בדיקה של היכולות הקוגניטיביות של הנבדק.
יכולות כגון: קריאה, כתיבה, חשיבה, הבנת הנקרא וזיכרון הן בין היכולות הנבדקות באבחון זה.
אבחון דידקטי מבוצע על ידי מאבחן מוסמך שמטרתו להבין מה הם הקשיים של הנבדק וכיצד הם פוגעים או מעכבים אותו בהישגיו הלימודיים.
למה ומי צריך אבחון דידקטי
האבחון הדידקטי הפך לחשוב מאוד בשנים האחרונות. בעבר היה נהוג לחשוב שילדים רבים מצליחים פחות בלימודים בגלל אי רצון ללמוד או בגלל היכולת השכלית הנמוכה שלהם, אך המודעות לנושא עלתה מאוד בעשור האחרון וכיום יודעים שיש גם גורמים אחרים שמקשים על התלמיד להביע את יכולותיו במלואם.
במקרים רבים כיום, ניתן לראות פער בין היכולת השכלית של הנבדק ובין התפקוד שלו בפועל בכיתה, בעוד שהתלמיד מנסה ללמוד אך נתקל בקשיים לא מוסברים שלא יודעים מה הסיבה להם. כתוצאה מקשיים אלו ובאי ההצלחה של אותו תלמיד, הוא עלול לצבור תסכול רב שעלולים להוביל אותו להערכה עצמית נמוכה ולעיתים אפילו כעס כלפי הסביבה. התנהגויות כאלו יכולות להימנע באמצעות אבחון דידקטי שיבוצע בזמן וייתן לתלמיד את ההסברים לקשייו ואת הכלים וההבנה כיצד להתגבר עליהם.
ילדים ומבוגרים אשר אובחנו באמצעות אבחון דידקטי והתגלו אצלם לקויות למידה, יהיו זכאים להקלות והתאמות במבחני הבגרות או במבחנים באוניברסיטה, בהתאם לצורך שלהם.
הקלות כגון הארכת זמן, הקראת שאלות והיבחנות בע”פ, הן בין ההקלות שניתן לקבל כתוצאה מאבחון דדיקטי. במקרים מסוימים יינתנו המלצות לתרופות אשר יעזרו להפחית את התסמינים השונים של לקויות הלמידה כגון הפרעת קשב וריכוז.
מה בודקים באבחון דידקטי?
- יכולות קריאה – כולל בתוכו מגוון היבטים כגון שטף קריאה, הבנה תוך קריאה, דיוק במילים.
- יכולות הכתיבה – קצב כתיבה, נראות כתב היד, שגיאות כתיב ויכולות הבעה.
- חשיבה מתמטית – יכולות חישוב, הבנה מתמטית וגאומטרית.
- תפקודים מוטוריים – תפקודים ויזו-מוטוריים וגרפו-מוטוריים.
- יכולות זיכרון – טווח ארוך, טווח קצר, זיכרון מיידי.
- תפקודי שפה – אוצר מילים, ניסוח, תחביר.
ישנם אבחונים נוספים המותאמים לפי הצורך, וישנם גם אבחונים מקיפים יותר כדוגמת האבחון הפסיכו-דידקטי.
תהליך האבחון במכון הדר
השלב הראשון באבחון הוא הגעה לפגישה עם המאבחנת או מאבחן בעלי תואר בפסיכולוגיה חינוכית ורישיון מוסמך האבחון יכול להתבצע בסניף של מכון הדר או בקליניקה הפרטית של המאבחנת.
בפגישה הראשונה ישוחחו המאבחן או המאבחנת עם הנבדק ויקבלו ממנו מידע, אם מדובר בקטין מתחת לגיל 18 אז גם עם הוריו, ויאספו חומרים מהצוות החינוכי במוסד בו הילד לומד.
לאחר מכן יבוצע האבחון שיותאם לנבדק מבחינת גילו ומבחינת הנתונים שהתקבלו במהלך הריאיון, למשל אם נבחן טוען שהוא מתקשה בשיעורי אנגלית או חשבון בצורה חריגה משאר השיעורים, האבחון יתמקד בפרט זה.
את האבחון ניתן לערוך בפגישה אחת בלבד או יותר, בהתאם ליכולת של הנדבק לעבור את האבחון לאורך זמן.
לאחר שהסתיים האבחון המאבחן יגיע למסקנותיו ויפרוס אותן במפני הנבדק ויסביר לו אותם בצורה מקצועית ומכילה. כמו כן יקבל דו”ח אבחון מפורט ומקצועי המקנה לו את ההתאמות וההקלות המגיעות לו ואשר ייסעו לו להתמודד עם הקשיים בעת ביצוע המבחנים.
האבחון הדידקטי תקף למשך 5-7 שנים בלבד למרות שלקויות הלמידה לא חולפות עם הזמן. במקרים רבים הכלים והמידע שמוענקים לנבחן מספיקים לו להתמודדות עם חיי היום יום, אך במידה והנבחן זקוק להתאמות לאחר 5 שנים הוא מחויב לבצע את האבחון כדי להיות זכאי להם שנית.
במידה ואתם מעוניינים באבחון דידקטי או פסיכודידיקטי צרו עימנו קשר ונחזור אליכם בהקדם לתיאום פגישה מקצועית.